mandag den 5. september 2016

En lang dags rejse fra Christianshavn til Vézelay

Vækkeuret ringede klokken 5 i morges for vi kan godt lide at have god tid inden vi skal afsted og nå et fly. Vi var afsted fra Christianshavn ved 6:30 tiden. Vores fly gik kl. 8:25, men vi skulle jo helst bruge vores mimrekort fra Christianshavn til lufthavnen! (Der er spærretid mellem 7 og 9 for os med pensionist kort på metroen).

Det blev så en dag med rigtig mange forskellige transportmidler, men alt forløb fuldstændig efter planen, som var gennemarbejdet hjemmefra indtil mindste detalje ;-)

Vi fløj altså kl. 8:25 med SAS til Paris (CdG), her ventede vi lidt for længe efter min smag på bagagen. Vi skulle jo nå et tog til Vézelay fra Paris-Bercy kl. 12:34. Faktisk var vi næsten en time om at komme ud af CdG og til vi sad i toget mod Paris centrum. Og det kan jo godt sætte en ældre mand, der altid forudser problemer forude, i lidt affekt.

Men det forløb utroligt fint: vi var på Chatelet-les-Halles på små 30 minutter, fik skiftet til Metro 14 (mod Olymiades) og var fremme på Paris-Bercy i så god tid, at vi kunne nå at købe vand og baguettes til togturen.

Togturen tog 2 1/2 time og forløb gnidningsløst, og vi kunne stå af på stationen Sermizelles lige kl. 15. Der er nu nærmere et trinbrædt!

Det har været overskyet hele dagen, men på vores vandretur fra Sermizelles til Vézelay kom der først støvregn, men senere rigtig regn. Vi var fremme ved 17-tiden på vores hotel godt våde udefra, så vel som indefra på grund af det lumre vejr og vandringen.

Vézelay er en smuk smuk by, som jeg vil fortælle meget mere om i morgen.

Der vil også kommebillder på bloggen i morgen. Jeg er lidt flad nu efter de mange transportmidler vi har brugt i dag og den dejlige middag med en god lokal bourgogne til.