tirsdag den 6. september 2016

En stille dag i Vézelay - fortsat

Nå nu fandt jeg ud af hvordan jeg kan redigere mine fotos på bloggen, så her kommer lidt flere.

 
Den meget meget enkle og smukke katedral i Vézelay, som hedder "Basilique Sainte-Marie-Madeleine". Der er INGEN Kristus afbildninger i selve katedralen. Ingen lidende Jesus på korset. Kun nogle meget enkle store trækors i kirkerummet langs væggene.

 

Kun i krypten fandt vi et lille kors med den korsfæstede Jesus. 

I går aftes nåede vi op til katedralen inden vesper kl. 18:30 og vi overværede en - alt alt for lang - men smuk ceremoni, hvor 12 nonner og 4 præster sang meget meget smukt. I modsætning til, hvad vi har overværet i Le Puy en Velay og i Santiago des Compostella, var beskedenheden og enkeltheden meget påfaldende her. Det irriterede dog mig helt utroligt, at den førende præst må være kommet fra USA, for jeg har aldrig hørt fransk talt med så meget kartoffel i munden.

 

Der er mange katte i byen. Måske syntes Jesus mor godt om katte, for også til messen i går var der en kat.

 
Hanne synes også der skal være fotos af mig, så her er jeg med basilikaen i baggrunden.

Ingen kommentarer: