fredag den 26. juni 2020

Gilleleje til Helsingør

Det blev lidt sent i går. Vi tog et pitstop i Helsingør på Torvet og fik en stor Grimbergen Blonde samt lidt tapas, sammen med svigerinden, Grethe, som vi tilkaldte.

Derfor fik vi først et tog til Hillerød og derpå bus 600S lidt sent og det tager altså næsten 3 timer at komme fra Helsingør til Akacievej, når man også skal gå med sin rygsæk fra Roskilde Station.

Nå, men ellers var dagen i går en ganske, ganske dejlig vandredag. Vi er faldet pladask for Nordsjællands ynder. Der er bare så mange dejlige steder og når man går til fods, ser man dem bare så meget bedre end med alle mulige andre færdselsmåder.

Vi forlod Gilleleje ved 8-tiden efter en virkelig dejlig morgenmad på hotel Gilleleje Strand. Det er ikke snaps, men et ingefær.shot Hanne skal til at nyde.

Det var fantastisk vejr: fuldstændig vindstille og sol, der allerede på dette tidspunkt varslede rigtig megen varme. Pragtfuldt vandrevejr!

Gilleleje ligger - ligesom - mellem to højder: dagen før gik vi op på Gilbjerg og fulgte den lange smukke Søren Kierkegaard Sti ned til Gilleleje og i går gik vi så ad en lige så smuk og god sti op mod Nakkehoved, hvor det gamle fyr stadig står. Om det fortsat er i brug, fandt vi ikke ud af. Men det ligger flot højt over vandet og ved stien er der meget stejle skrænter ned til Kattegat. Hvilket ikke huer Hanne.

Efter Nakkehoved går det så nedad igen og man når ned til stranden og vandet og vi frygtede lidt, at vandreruten igen ville gå på selve stranden. Og det er ganske tungt har vi erfaret den første dag. Det viste sig dog, at vi kun et enkelt sted fulgte vandkanten og vi gik på fint vådt og fast sand. Faktisk ganske dejligt.

Vi måtte så et sted - men det eneste på hele turen fra Gilleleje til Helsingør - op fra stranden til landevejen. Det var dog ok, for der var fortov og pænt bredt, men vi var glade for at kunne komme tilbage til standen og - viste det sig - en pragtfuld sti, der går hele vejen til Ålsgårde langs med vandet inde i skoven. På billedet man ser hvordan.

Vi nåede til Hornbæk ved halv 12-tiden og mødte der - ikke helt tilfældigt - Margit og Denis, der var cyklet dertil fra deres nye hjem i Helsingør for at møde os. Det blev svært hyggeligt. Vi fandt et lidt pudsigt sted i Hornbæk, hvor vi fik lidt at spise og drikke inden vi skulle videre mod Helsingør.

Vi nåede at mødes med Margit og Denis én gang til. Mens vi gik ad den smukke sti cyklede de i forvejen og nåede at tage er bad i Kattegat inden vi så indhentede dem igen, da de kom op fra vandet. Her er de med deres nye el-cykler og sikkerhedsudstyr.

Fra stien ved stranden krydsede vi så landevejen og nærmest kravlede op ad en stejl, stejl bakke  for at nå stien på toppen af den lange ås, der går - vel nærmest hele vejen - fra Hornbæk til Helsingør. Her sagde vi farvel til Margit og Denis. Fortsat uden kram og deslige.

En smuk og dejlig tur på åsen eller højderyggen eller hvad man skal kalde den indtil stien endte i noget, der vistnok hedder Odinshøj i Ålsgårde. Her forsvandt alle træer - og dermed skygge - og vi gik på ganske almindelige gader i en helt forfærdelig varme. Det var sgu lige ved at tage fusen på os. Men efter så at have krydset forbi nogle store kryds og en benzintank mm, så kom vi igen ind i noget skov på vej mod Hammermøllen. Vores rutevejledning fra Marie og Torbens hjemmeside friefodspor.dk viste igen sin værdi. Vi sparede mange skridt ved at følge den på vej til Hammermøllen.

Hammermøllen er heldigvis ikke bare et lille museum, men også en café! Så vi fik et hårdt tiltrængt hvil på det dejlige sted. Vi var ved at være lidt matte i sokkerne. Egentlig ikke på grund af turens længde, men man bliver virkelig påvirket af VARMEN. Vi havde masser af vand med, det var ikke problemet, men det ER meget mere anstrengende at gå når det er rigtig varmt.

Efter hvilet var det bare derud af igen. Vi kom tilbage til åsen og havde en fin vandring forbi en golfbane, Højstrupgård og LO-skolen og nåede så igennem haven til det lille Marienlyst Slot inden vi slog os ned med øllen på torvet i Helsingør.

Lidt flade, men meget glade, for det har været en virkelig god oplevelse at vandre igennem det Nordsjællandske. Utroligt varieret, utroligt smukt og vildt mange søde mennesker, der spurgte til vores tur: hvor vi gik til og hvorfra. Og endnu flere, der bare ønskede os god tur på vejen.

En god oplevelse, som også vil kunne nydes i mindre bidder. Man behøver ikke at gå alle de 69 km fra Hundested til Helsingør for at få glæde af landskabet og naturen. men for os er det nu alligevel lidt sjovt og dejligt at have gjort det.