tirsdag den 23. april 2024

Nara - indkøb og middag med vores japanske venner

Den sidste “rigtige” dag i Nara blev faktisk en rigtig god dag i Nara.

Vi spiste morgenmad på Café Tanne, som vi mærkelig nok holder af at frekventere på trods af den unge indehaverskes noget ordknappe og lidt mystiske gemyt bag mundbindet og huen. Hun servere en dejlig morgen mad med yoghurt, salat, brød og lidt fermenteret til, samt kaffe eller te.

Derpå gik vi i byen for at gøre vores sidste indkøb. Ikke så meget til os selv, som til nogle af vores nærtstående. På vejen kom vi forbi de store grønne områder omkring Todaiiji templet med de mange halvtamme dyr.


De blomstrende kirsebærtræers tid er vel ved at rinde ud her i Nara, men så alligevel ikke helt.


På tilbagevejen fra indkøbsturen kom vi forbi en pagode, det var lykkedes os at undgå - underligt nok.


Til aften var vi inviteret til at spise en ægte japansk middag med Mayumi og Bob og Mayumis far og mor på en restaurant, der vist havde en 900 årig historie bag sig, såvidt jeg forstod. Mayumis far var kommet der første gang, da han var 22, og havde været der utallige gange siden. Så stamkunde i godt 50 år.

Herover Mayumi og hendes mor,  Kumiko.


Og her er Mayumi og hendes far.


Det var en uhyre spændende menu med mange små retter, der kom på bordet lidt efter lidt og vi fik smagt på tre forskellige slags saké. Jeg må indrømme, at jeg godt kunne lide alle tre! Og det er nok grunden til, at jeg ikke detaljeret kan redegøre for de enkelte retter, deres navne, hvad de bestod af og hvordan de smagte. Men kort sagt, så kunne jeg lide det hele, bortset fra at jeg ikke prøvede stegt baby octopus. Det gjorde Hanne dog.


1 kommentar:

schaila sagde ...

Idag vores hilsen som udvidet "gammel" haiku:

Tåge i Mitsuke
Flade både venter her
på fragt og løn
En mørk odde glider ind,
stille fra venstre side.