lørdag den 30. marts 2024

Tokaido dag 7: Hviledag i Oiso, sol og onsen

Vi vågnede op til flot solskinsvejr og løfte om varme op til 24 grader. Herligt.

Efter morgenmaden gik vi ud i området omkring hotellet. Det er fyldt med alle mulige swimmingpools. En til udspring, en til sopning, en til kortbanesvømning og noget længere væk - desværre afspærret - et vandland med lange svømmebaner og vandrutchebane.

Sæsonen er klart nok ikke begyndt endnu, så vi kunne ikke bevæge os så meget rundt i området på grund af afspærringer, men vi fik da sol en time til halvanden. Det nød vi på en stenbænk uden ryglæn. Men dejligt var det at være i solen.

Området foran hotellet ligger ud til Stillehavet - tror man - men der ligger lige en motorvej mellem hotellets område og havet. Hvilket kan anes til venstre på fotografiet af Hanne med Fuji-san i baggrunden.

Hotellet ser i øvrigt lidt mere elegant ud fra søsiden, men det er en klods. Det har nu været fint at bo her og hvile fødderne. Værelset har også været godt.

Efter solen gik vi i onsen. Desværre jo hver for sig, men virkelig dejligt alligevel med et supervarmt bad. Man kunne i øvrigt sidde både uden- og indendørs i badet og der var udsigt over Stillehavet oven i hatten.

Der hænder ikke så meget på en hviledag, det er jo faktisk formålet med den, men det er lidt surt, at være rejst 8-9000 kilometer for at holde hviledage på et dyrt hotel. Vi har dog nydt de to meget smukt serverede japanske middage på hotellets Kaizan restaurant. Æstetiske og smagfulde måltider i bogstaveligste forstand.

En sushi og sashimi ret, bare så dejligt et måltid.

I morgen går vi tilbage til stationen i Ninomiya og tager toget til Odawara.

Til slut i dag endnu en lille praktisk oplysning om at rejse i Japan i modsætning til Europa. Som fortalt på Tokaido dag 1 var vores værelse på hotellet i Kamata udstyret med egen vaskemaskine. Det har vi dog aldrig oplevet før, men jeg vil vove den påstand, at man på stort set alle japanske hoteller kan finde en “laundromat”, hvor man selv - mod beskedne møntindkast - kan vaske og tørre sit tøj. For selv her på Oiso Prince Hotel fandt vi kælderetagen 6 store vaske/tørremasiner. Der var også en automat med vaskepulver og en vekselautomat fra sedler til de 100 yen mønter, der skal bruges i maskinerne. På vores to tidligere ture til Japan havde vi samme oplevelse: vaskemaskiner på alle hoteller. Det har vi ikke oplevet på vores vandringer i Spanien og Frankrig.