lørdag den 6. april 2024

Hiroshima - udflugt til Miyajima

Fint udflugtsvejr idag. Overskyet, men med solen fremme en gang imellem. Så vi tog på udflugt for at besøge Miyajima. Det er en ø, der ligger lidt ude i Indlandshavet ikke så langt fra Hiroshima og er kendt for en stor torii, der står ude i vandet ud for en meget vigtig shinto helligdom: Itsukushima.

Man kan komme dertil på mange måder, men det ret tydeligt at den måde, vi havde valgt at komme til øen på var den, man valgte. For der var stopfyldt i toget fra Hiroshima til stationen Miyajimaguchi, hvorfra vi tog en lige så propfyldt færge til øen.

Her ses den store torii i vandet bag Hanne. Det er ved at blive lavvande, så torii’en lidt senere på dagen stod helt som på land.

Miyajima viste sig at være en dejlig ø, selvom vi var ved at blive trampet ned af de utroligt mange andre turister, der havde fundet på at bruge en lørdag på Miyajima.

Vi opgav at besøge Itsukushima helligdommen. Vi orkede ikke at stå i en enormt lang kø for at se endnu en shinto helligdom, selvom den måtte være berømt. Vi kom heller ikke op at køre eller hvad det hedder, når man tager en svævebane. Her var køen også ulidelig lang og hvordan ville det så ikke være, når man skulle ned igen.

I stedet gik vi op og rundt i området over byen. Det var et særdeles smukt og spændende landskab med masser af vandløb og med meget forskellige træsorter. Også kirsebærtræer, naturligvis.

Smukt var der.

Her er vi i solen på Miyajima. En venlig dame tilbød selv at fotografere det gamle par.

Man kan naturligvis ikke se det på fotografierne, men hvis det havde været videoer, der lå på bloggen, ville man kunne se, hvor meget jeg stadig halter her 10 dage efter min skade. Det er ret generende for mig ikke at kunne gå ordentligt og uden smerter. De er dog slet ikke på højde med hvor ondt det gjorde, da jeg fik min skade. Så det går nok fremad trods alt.

Nå tilbage til kirsebærtræerne eller ét af dem, som jeg desværre ikke kunne fotografere uden en anden turist kom med på billedet.

Det ser da fantastisk ud! En oldgammel stamme, med smukke kirsebærblomster i fuldt flor.

Vi tog tilbage til Hiroshima sidst på eftermiddagen.og gik lidt rundt i kvarteret, hvor vores hotel ligger for at kende det lidt bedre.

Kvarteret er meget blandet. Hotellet vi bor i er ganske nyt og værelset er godt og meget billigt: 1770 kr. for fire nætter for os begge to. (Hotellet drives efter et - måske nyt - princip, der går ud på, at man ikke får gjort rent hver dag på værelset, men dog rene håndklæder hver dag.)

Nå, men selve gaden hotellet ligger i virker lidt lurvet eller - hvis vi tolket det ret - meget muntert med damer og barer osv.  Men to gader borte er det meget mondæne forretninger med eksempelvis de store ur “brands” Rolex, Breitling, Tag Heuer etc., der dominerer.

I øvrigt virker Hiroshima meget anderledes end de andre store japanske byer, vi har besøgt. Det er næppe tilfældigt med den historie Hiroshima har haft, men byen er præget af meget brede og store gader, hele boulevarder. Nok noget, der er lettere at gennemføre, når hele byen er jævnet med jorden, som den blev den 6. august 1945.