fredag den 11. oktober 2019

Kumano Kodo, Kumano Hayatama Taisha (fortsat)

Vejrudsigten forudsagde at der ville komme regn fra middagstid, så vi forventede faktisk hele dagen, at det ville øse ned, men regnen er først begyndt her ved 20-tiden. Men det har været overskyet og med meget lavthængende skyer hele dagen. Til gengæld meget varmt og fugtigt.

For at nå noget inden regnen, tog vi derfor en tidlig bus fra Nachisan til først Nachi Station og derpå til Shingu Station.

I Shingu ligger det tredje og sidste af de tre “Kumano Grand Shrines” vi ville besøge på denne pilgrims vandring, der mere blev pilgrims-bus og -vandring.

På Shikoku var vi lidt skuffede over de manglende farver på de buddhistiske templer. Det kan man ikke klandre dette shinto tempel for.

Hovedtemplet med et par besøgende.

Også dette tempel havde nogle enormt flotte tagkonstruktioner.

De flotte farver og tage til trods, var vi nu begge lidt skuffe over det tredje Taisha. Nok mest fordi Kumano Nachi Taisha vi havde set i lå så flot og var så imponerende. Og også ganske farvestrålende.

Efter besøget her vandrede vi til vores hotel, men vi kunne - som sædvanligt i Japan (og måske også andre steder) - ikke få vores værelse før kl. 15, så vi læssede vores rygsække af på hotellet og vandrede rundt og så på byen Shingu. Som viste sig at være ganske sød og venlig, når man kom ind “bagved” væk fra de store veje.

Selvom vi prøvede at holde os i passende afstand af hotellet på grund af regnvejrstruslen, nåede vi alligevel ned til Stillehavskysten, hvor vi spejde efter tyfonen Hagibis. Hun var ikke til at se, men der var dog rigtig store bølger.

Ikke så store, som der spås om, men dog pænt store.

Tilbage på hotellet kunne vi konstatere, at vi nu efter ni dage på gulvet fik senge at ligge i og ikke futon’er.

Det er ikke noget problem overhovedet for os at sove på gulvet som japanerne, men at spise siddende på gulvet er ganske anstrengende. Og det er da også ganske behageligt at have en stol at sidde på, når man skal skrive sin blog.

Det rusker godt udenfor og regnen slår på ruderne i vores værelse på femte sal i hotellet og vi er da lidt spændte, for meteorologerne har spået mellem 600 og 1300 mm nedbør inden for 48 timer. Det er dog en slat.

Da vi gik rundt i byen, så vi INGEN aktiviteter med henblik på Hagibis’ eventuelle hærgen og INGEN her på hotellet har sagt noget til os om særlige forholdsregler. Måske forventer man at Hagibis drejer så meget af op mod Tokyo, at Shingu slipper.

Men det ved vi mere om i løbet af i morgen.

Det er jo noget tilfældigt, at vi skal bo to nætter her på Gran Hotel i Shingu, men det er ret heldigt at vi ikke skal vandre eller køre bus eller tog i morgen lørdag, med de forventede forstyrrelser af trafikken på grund af tyfonen.