lørdag den 26. oktober 2019

Kyoto - dag 5: Kinkakuji (Guldtemplet) og Ginkakuji (Sølvtemplet)

En lang fin dag med besøg på to af Kyotos hotteste seværdigheder, der ligger i hver sin “side” af byen.

Kyoto er jo omkranset af lave bjerge på alle sider, og mod nordvest ligger Kinkakuji Templet og mod nordøst ligger Ginkakuji Templet. Lidt besværligt at komme til faktisk, men vi har haft en fin dag med det.

Kinkakuji er bygget i 1397 og var virkelig et smukt syn.

Her er beviset for at vi har været på stedet:

Også tættere på var det en virkelig smuk og fantastisk lille bygning.

Vi tog mange fotografier. Hanne med iPhone og Minolta P’s panoramakamera (film) og jeg med Widelux (film) og Fuji X-T20. Det var lige ved at blive for indviklet, især fordi der var sindssygt mange besøgende turister sammen med os ved templet. Det er lidt utroligt, det er lykkedes at fotografere templet uden andre turister. Hanne fik dog én med her:

Vi havde egentlig ikke tænkt os flere seværdigheder i dag, men da vi var kommet tilbage til Kyoto Station fra besøget på Kinkakuji, kom vi tilfældigvis lige forbi bus 100, der lige præcis gik til Ginkakuji. Så vi sprang på en bus 100, eller lidt mere korrekt: vi stillede os op i køen til bussen til Ginkakuji ligesom rigtig mange andre.

Ginkakuji var også en fin oplevelse. Det er bygget i 1489 og er noget mere beskedent end Kinkakuji. Min mor ville have sagt det nærmest var lidt pauvert. Til gengæld lå det i en utrolig smuk park eller have med meget specielle anlæg.

Vi spiste en dejlig let frokost ved Ginkakuji.

Japanerne kan noget med æg. Vi er begyndt at spørge  hinanden om de monstro kommer farvestoffer i hønsefoderet. Men smukt er det i al sin enkelthed.