mandag den 28. oktober 2019

Kyoto - dag 7: To-ji Templet og rejse til Kansai Airport

Ingen horror sms’er til morgen, men nok den allerflotteste solskinsdag i de seneste fire uger.

Efter morgenmaden på vores gode hotel Sakura Terrace fik vi vores bagage opbevaret på hotellet, mens vi gik på vores sidste tempel besøg i denne omgang. Templet hedder To-ji og ligger ikke ret langt fra hotellet.

For en sjælden gangs skyld havde vi ikke gjort vores hjemmearbejde, så vi vidste ikke rigtig, hvad det var for et tempel. Vi gjorde det mest, fordi vi skulle fordrive tiden med noget fornuftigt, inden vi skulle med bussen til lufthavnen.

Det viste sig så bare at være det helt rigtige tempel besøg at slutte vores Japan tur med!

To-ji templet er bygget i 794, men blev i 823 af den daværende kejser Saga givet til Kukai eller Kobo-Daishi, som han jo også hedder. Han gjorde det så til det centrale lærested for Shingon buddhismen og fik bygget den fem etagers pagode og flere andre bygninger til.

Vi gik jo sidste år i Kukais fodspor tilmed 88 templer og besøgte hans gravsted i Koyasan, hvor vi også begyndte vores rejse i år. Så det er bare helt passende at afslutte i Kukais tempel i Kyoto.

Her var ganske smukt med en meget stor bygning “Kondo” (Main Hall), en mindre (men stadig stor) “Kodo” (lectute Hall) og en femetagers pagode.

Der var også skildpadder og store fisk i det grågrønnegrumsede vand.

Paparazzi Hanne fotograferede naturligvis inde i et af templerne, selvom man vistnok ikke måtte. Det kan dog ikke være af religiøse grunde for i den folder, vi fik udleveret sammen med adgangsbilletten til 800 yen, er der tilsvarende fotos.

Men som skrevet: en fin afrunding af vores tur med Kukai - Kobo-Daishi.

Så hentede vi bare bagagen og tog en helt begivenhedsløs bustur til hotellet i Kansai Airport, hvorfra vi flyver i morgen formiddag og håber at lande i Kastrup kl. 18:30 dansk normaltid.