tirsdag den 22. oktober 2019

Tokyo - dag 1: En hård start

En hård dag er endt rimelig godt med et par øller på et lille sted i nærheden af hotellet.

Men dagen begyndte virkelig hårdt: stadig enormt snottet og kort åndet og det har regnet hele natten og selv da vi gik ud fra hotellet og klokken var over 10, så stod regnen ned i stænger. Vi havde en lille taskeparaply, men supplerede den med en fra Family Mart, så vi kunne bevæge os uden at blive alt for våde. Men hvad værre var, det blæste ind i mellem, så paraplyerne vendte den forkerte vej. Ret sur start på Tokyo. Det var faktisk ret deprimerende!

Det var håbløst at gå rundt i regnen og blæsten, så vi tog JR-toget til Shibuya. Eller rettere jeg foreslog, at vi bare tog JR-ringbanen hele vejen rundt, når det nu var sådan et lortevejr. Men så kom jeg i tanke om den hund, Hanne havde tudet øjnene ud af hovedet over, da hun så filmen “Hachiko”, og at der stod en statue af den ved Shibuya stationen og så stod vi af dér.

Vi var ikke de endte, der havde fået den idé, så jeg troede ikke det var muligt at få et foto af Hanne alene med Hachiko.

Men det lykkedes og Hanne fik også sit dejlige smil frem på trods af vejr og vind:

Det var stadig møgvejr, så vi tog tilbage til Shinjuku, hvor der på trods af vejret var masser og masser af mennesker. Måske er der altid mange mennesker her, men det har været helligdag i Japan i dag på grund af kejserens kroning. Så skoleeleverne har vel haft fri og er taget til Shinjuku ;-)

Blandt de sindssygt mange steder i området man kan spise lykkedes det os at finde et dejligt fredeligt sted, hvor vi fik en passende japansk frokost til en absolut fornuftig pris: for et sæt bestående af ris, misosuppe, tilbehør til risen og tempura (friturestegte rejer, blæksprutte, fisk og grøntsager) betalte vi 1.200 yen eller ca. 75 kr. Der var i øvrigt varm te til både før og efter maden.

Vi har selvfølgelig på vor vej rundt besøgt adskillige stormagasiner og butikker, så efter den sene frokost tog vi en slapper på hotellet. Jeg tog også et smut i onsen på 28. Jeg bilder mig ind at det varme varme bad hjælper på min forkølelse.

Her til aften var regnen heldigvis holdt op og vi begav os ud for at spise lidt aftensmad. Det var der også andre der var:

Det er et ret livligt kvarter vi bor i.

Hotellet er i øvrigt lidt spøjst. Kasper og Saku boede her i foråret. Det var derfor vi også tog det. Det er på 28 etager, hvoraf 3 etager går fra til andet end gæsteværelser og da der er 25 værelser på hver etage er der altså 525 værelser! Men i midten af  bygningen er der et stort hul, hvor omkring de 25 værelser ligger, og de mærkelige jernkonstruktioner, man kan se, må være lavet for at afbøde eventuelle rystelser fra jordskælv.

Vi håber ikke, vi kommer til at se systemet i aktion.

Nå, men dagen sluttede med et par øller og lidt mad. Vi var ikke særlig sultne efter vores sene frokost.

Vejrudsigten siger tørvejr de næste to dage - så det håber vi på holder - og fredag, når vi skal tilbage til Kyoto med Shinkansen varsles der over 100 mm regn!