mandag den 1. oktober 2018

Haiku og Shikoku 88

Vores dejlige kommentator, Wolfgang, sendte i går aftes denne haiku, som vi absolut vil tage med på vandringen:

Tag min Haiku med
Den vejer ikke meget
Skal den fortoldes?


Haiku'en er som bekendt en speciel lyrikform, der kræver 3 linjer med henholdsvis 5, 7 og 5 stavelser. Der skal (helst) også være noget med natur i digtet. Wolfgangs haiku lever smukt op til kravet om de 17 stavelser.

Vi har prøvet at sætte os lidt ind i forskellige dele af den japanske kultur inden vi tager afsted i morgen. Det er absolut ikke blevet så meget, som vi kunne have ønsket, men vi har da set en række film, hvoraf nogle har været fantastiske og andre ikke helt så spændende. Vi har læst en del romaner af japanske forfattere og så jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i "haiku'ens" mysterier.

En meget kendt haiku er skrevet af Matsuo Batso (1644-1694):

古池や                      furu ike ya                    Se, en gammel dam
蛙飛び込む              kawazu tobikomu         en frø springer
水の音                   mizu no oto                  plask

Her i Hans Jørgen Nielsens (vistnok) kontroversielle oversættelse fra 1963, der hverken lever op til eller tilstræber at leve op til kravet om de 17 stavelser, men alene ønsker at gengive digtets "indhold".

En anden (lidt mere "korrekt") oversættelse lyder:


En gammel dam
en frø hopper i
Lyden af vand.


Når jeg skriver, det er lidt mere "korrekt", så er det fordi jeg har lært at "mizu" betyder vand ;-)

Jeg fandt fornylig en haiku-suite om Shikoku 88 og vandringsmanden, pilgrimmen ("henro" på japansk). De er skrevet af Shūji Niwano og jeg fandt det på denne hjemmeside:

http://www.graceguts.com/essays/the-weather-beaten-jizo-shikoku-pilgrimage-haiku-by-shuji-niwano

Et af dem lyder sådan:

徒なれば抜きつ抜かれつ遍路道

kachi nareba nukitsu nukaretsu henromichi

on foot
we pass and get passed—
pilgrim’s path


Det lever i den engelske oversættelse vist hverken op til kravet om de 5, 7 og 5 stavelser eller det med årstiderne, men det er da rigtig fint.

Ingen kommentarer: