fredag den 16. november 2018

Dag 43 : Cirklen er sluttet, tilbage til tempel 1 Ryozenji.

Så blev vores Shikoku 88 afsluttet på allerbedste vis på Hannes 74 års fødselsdag.

Vi stod som sædvanligt tidligt op, men ikke helt så tidligt som vi plejer, fordi der på den “onsen” vi overnattede på først var morgenmad kl. 7:30. Så gik det ellers stille og roligt svagt nedad og efter godt 13 km kom vi til en togstation, Hiketa, for at køre tilbage til tempel 1.

Tempel 1 Ryozenji ligger ved stationen Bando, som kun betjenes af lokaltog. Der kører ikke så mange lokaltog midt på dagen, men ved lidt snilde lykkedes det ved lidt togskifte (eksprestog- lokaltog) at nå relativt hurtigt frem til Bando og tempel 1.

Her sagde munken, der gav os et nyt stempel og en smuk kalligrafi, “Congratulation” til os, så vi følte vi blev noget mere fejret her end ved tempel 88 ;-)

Fødseldagsbarnet og hendes kæreste i fuld ornat foran tempel 1 ved andet og sidste besøg.

Det er 43 dage siden vi var her sidst og vi oplevede templet helt anderledes end første gang. Det var langt pænere og mere interessant end vi huskede det.

Loftet i hovedtemplet var ganske flot, hvilket måske er lidt svært at se her.

Foran det fine indertempel står der - som næsten altid, når der er adgang til indertemplet - en masse ting. Enten ting til salg eller som her en blanding - tror jeg - af gaver og salgsartikler.

Efter det afsluttende tempelbesøg på Shikoku gik vi tilbage til Bando og ventede på toget til Tokushima.

I Tokushima bor vi nu på et dejligt hotel “JR Clement Tokushima” i to nætter, altså fredag og lørdag. Som sædvanligt har det været svært at finde hotel en lørdag, så derfor er det blevet et lidt dyrere hotel end vanligt. Men på den anden side fortjener Hanne det jo! Både på grund af fødselsdagen og fordi hun klarede rædselsklatringen i går så flot.

Planerne er nu blevet sådan, at vi på søndag tager til Koyasan, som “man nu gør efter Shikoku 88”, men også fordi det skulle være ganske interessant og spændende. Vi skal bo i et tempel logi i to nætter. Også det bliver interessant og spændende.

Tirsdag den 20.11 tager vi til Nara, hvor vi har booket et værelse hos forældrene til Mayumi, som vi mødte igen og fortalte om på dag 37. Her skal vi bo i et værelse i tre nætter. Det glæder vi os meget til, fordi både Mayumi og Bob skulle være der og har skrevet, de håber at møde os der.

Efter Nara var det meningen vi ville være taget til Osaka og bo der i tre dage, men det er helt umuligt at finde et værelse fra den 23.-26.11 i byen. Ikke bare er det hen over en lørdag. Fredag den 23.11 er en eller anden helligdag eller i hvert fald fridag, som gør at alle japanere, der kan, holder fri og tager på hotel. Når man søger på eksempelvis booking.com, hotels.com, japanican.com, trip.com eller expedia.com, så siger de alle at 99 pct. af hotellerne er optaget. Når man så ser nærmere efter, så er de ledige hoteller enten hoteller kun for “Adults” (= “love hotels”) eller til helt exorbitante priser, som 6.000 kr. eller mere pr. nat.

Efter enormt mange forgæves søgninger så fandt jeg et hotel i Nara, som vi kan bo på de tre dage. (Vores guesthouse var selvfølgelig optaget de tre dage). Det bliver mange dage i Nara, men måske kan vi finde ud af at tage toget frem og tilbage til Osaka. Det vil altsammen vise sig.

Vi skal med flyet fra Kansai lufthavn kl. 11:45 tirsdag den 27.11, så vi har booket et hotel i lufthavnen fra mandag til tirsdag, så nu er resten af Japan opholdet fuldt booket!

Selvom Shikoku 88 er vel overstået vil jeg naturligvis fortsat skrive her på bloggen!

Og endnu engang stor tak for alle kommentarerne og lykønskningerne til Hanne.

schaila sagde ...

I mødte mange
På jeres lange vandring
Muntre og stille

(Kærlig hilsen K. og W.)

Og selvfølgelig hjertelig tillykke til fødselsdagen !

Jesper sagde ...

Nu har jeg googlet den 23. november 2018. Det er en officiel japansk helligdag, der på engelsk hedder “Labor Thanksgiving Day” og på japansk Niinamesai.

“The history of Niinamesai goes back many centuries; the first written account is found in the Chronicle of Japan - one of the oldest histories of Japan, dating from 720 - which says that a Niinamesai took place in November 678.

The actual origin is believed to be much more ancient, possibly going back to when rice cultivation first arrived in Japan over 2,000 years ago.

Niinamesai came to be held on 23 November during the Meiji era (1868-1912) and was a nationally celebrated event.

After the World War II, Labor Thanksgiving Day was established to mark the fact that fundamental human rights were guaranteed and rights of workers were greatly expanded in the postwar constitution.”

schaila sagde ...

Nej, Hanne, det skal selvfølgelig hedde: hjertelig tillykke til dig MED fødselsdagen !
(W.)

Jytte C

lisbo sagde ...

Til lykke, Hanne
Tur klaret, fejret din dag
Snart hjemme igen.

Vi glæder os til at se jer igen!