lørdag den 5. september 2015

Så røg en dag i vasken!

Da vækkeuret ringede kl. 5:45 i morges, fordi vi skulle med et SAS-fly til Paris kl. 08:25, så jeg, at der var kommet en sms fra SAS kl. 04:38. Den lød:

"Ref. YF3LTO
Din afgang er desværre aflyst
Du er ombooket til LH827 05SEP15 CPH-FRA LH1040 05SEP15 FRA-CDG 1605-1715
Mvh SAS"

Det var det! Men på min gmail var der så kommet 2 emails fra SAS med nærmere angivelser af ombookningen for henholdsvis Hanne og mig. Uden nogen forklaringer overhovedet.

Ombookningen betød, at vi ville være i Paris kl. 17:15 eller fem minutter før vi efter min detaljerede planlægning skulle have været nået helt til Le-Puy-en Velay - vores rejsemål i dag! Altså helt idiotisk for det er ikke muligt at komme fra Paris til Le-Puy på det tidspunkt. Og så skulle vi have haft en overnatning i Paris. Hvem mon skulle betale for den?

Planen var jo, at vi tog et morgenfly fra København, så vi kunne nå et tog i Paris ved middagstid til Le-Puy-en-Velay og være fremme i Le-Puy sidst på eftermiddagen. Udover at have købt togbilletterne havde vi booket hotel i Le-Puy i dag lørdag og søndag i Costaros, den første by på vores vandring.

Vi kunne således overhovedet ikke bruge SAS' ombookning til noget som helst.

Der var ingen hjælp at hente på SAS' hjemmeside, og om lørdagen kan man først komme i telefonisk kontakt med dem kl. 9:00 ellers er det fra kl. 7:00, bortset naturligvis søndag, hvor de først åbner telefonerne kl. 10:00 uanset SAS har fly-afgange fra kl. 6 om morgenen.

Vi havde derfor god tid til at tænke os om, og vi nåede frem til, at det eneste vi kunne bruge var at få en ombookning fra i dag lørdag til i morgen søndag, hvor SAS også har et fly kl. 8:25 til Paris. Vi skulle så også lige ombooke et tog og to overnatninger.

For at gøre en lang og kedelig historie endnu længere og kedeligere, så lykkedes det at få en ikke særlig vaks dame hos SAS til at ændre flyet til i morgen. Bekræftelsen på dette fik jeg nøjagtig 2 timer efter jeg havde lavet aftalen med hende, idet jeg kl. 11:05 fik en mail med billetoplysninger osv.

Så kunne jeg gå i gang med at annullere lørdagens TGV og bestille et nyt til søndag, afbestille værelserne i Le-Puy og  Costaros og bestille nye til dagen efter.

Alt i alt kommer det til at koste os ca. 1.000 kr. ekstra i afbestillingsgebyrer og dyrere togbilletter!

Jeg har naturligvis på forhånd gjort et krav gældende overfor SAS for disse ekstra påførte udgifter, via deres "Customer Care", og jeg fik et fint autosvar:

"Tak, fordi du kontaktede SAS Customer Care! Vores svartid er i øjeblikket 3-4 uger, men vi gør naturligvis alt for at svare dig hurtigst muligt."

Ak, ja: sådan er det jo!

Nu sidder vi på Christianshavn og kikker på den silende regn og krydser fingre for, vi kommer afsted til Paris i morgen tidlig.


1 kommentar:

Kasper sagde ...

Og så undrer SAS sig over at ingen gider flyve med dem.

Og 3-4 ugers svartid på henvendelser er jo næsten til at græde over.