torsdag den 1. november 2018

Dag 28 : Seks templer som perler på en snor

Vi har indtil videre virkelig udnyttet vores faste hotel Mystays i Matsuyama virkelig godt. Både med hensyn til fred og ro i sjælen, hvile i det lille men særdeles komfortable værelse på 10. sal og ikke mindst fået besøgt foreløbig seks templer i Matsuyama’s område, samt - ikke mindst - fået besøgt templerne 44 og 45.
Vi har i øvrigt forlænget vores ophold på hotellet med en ekstra nat, så vi kan nå yderligere to templer i området.

I morges tog vi en bus op til en busstation hvor vi skiftede til en anden bus, det så kørte os til tempel 46 Joruriji. Derfra besøgte vi yderligere tempel 47 Yasakaji, tempel 48 Sairinji, tempel 49 Jodoji, tempel 50 Hantaji og tempel 51 Ishiteji. Vi havde troet besøgene var klaret ret hurtigt, men det tog faktisk hele dagen at nå rundt til disse seks templer. Og vi kom alligevel op på at have gået 20 km fra tempel 46 til vi kom tilbage til hotellet.

Seks templer er næsten for meget af det gode på én dag. Det bliver svær at skille det ene tempel fra det andet, for på den ene side er de meget ens og på den anden side er de alligevel forskellige. Men forskellighederne flimrer lidt væk, når der er så mange i løbet af én dag.

Det var en flot tur fra næsten uden for byen gennem blandede bolig og rismarker til en rigtig storby.

Tempel 48 er i øvrigt det eneste, der ligger på noget jord, der ville kunne dyrkes rid. Alle de hidtil besøgte templer har - så vidt jeg husker - ligget op ad bjergsider. Ofte med masse af trapper og lidt gemt af vejen. Tempel 45 er et rigtig godt eksempel på et, der lå virkelig godt gemt af vejen.

Ved tempel 50 - tror jeg - stod der pludselig et lille hus:

Det var fyldt med haiku- digte kan man se:

Det er åbenbart noget man dyrker i Matsuyama i lige så høj grad som i kommentarerne på bloggen her.

Efter nu at have vandret i 28 dage = 4 uger, er det vel på sin plads at lave en lille status.

Vi har altså gået i 28 dage og har besøgt 51 af de 88 templer. Vi er nået 780 km af ruten i guidebogen og har gået 554 km ifølge Hannes skridttæller. Og foreløbig er det gået fantastisk godt.

Vi har lidt over 3 uger tilbage, men har også nogle virkelig tunge templer at besøge i løbet af disse tre uger. Det er bl.a. tempel 60 og 66!

Vi burde kunne nå rundt, men bortset fra de to regnvejrsdage i begyndelsen af turen, har vi haft rigtig fint vejr. Det kan vi nok ikke rigtig regne med holder. Efter vi er kommet over på den anden side af Shikoku og ind i november kan vi godt mærke, det er blevet køligere. Især om morgenen.

I morgen er planlagt til en relativt stille dag med blot to templer på menu’en, men med forsøg på indkøb af linsevæske og læderfedt til vores fantastiske støvler.