tirsdag den 23. oktober 2018

Dag 19 : En heldig dag med regn, tog og tempel 37

Vi har været virkelig heldige idag.

Der har fra midt i nat og ind i mellem i løbet af dagen været nogle regnskyl, der virkelig har givet vand. Vi havde planlagt at tage toget fra Susaki til Kubokawa, hvor tempel 37 Iwamotoji ligger og videre derfra med at andet tog sydpå til en by, der hedder Nakamura og vi var utroligt heldige, for det regnede ikke da vi gik til den første station, og heller ikke da vi besøgte tempel 37.

Vi kendte overhovedet ikke til køreplanerne for de tog vi skulle med, men vi var igen heldige og kom ret tidligt med toget fra Kubokawa til Nakamura. I Nakamura har de et turistkontor og en sød engelsk talende pige bestilte værelse til os de næste to dage. Desuden fortalte hun om et sted i byen, hvor vi kunne få noget at spise og en kop kaffe og te. Vi efterlod vores rygsække på turistkontoret.

Vi fandt stedet, som var rigtig hyggeligt og blev igen beværtet langt ud over, hvad vi betalte for. Stedet lå i en slags overdækket arkade og mens vi var dér begyndte det at regne, som om syndfloden var nær. Efter en times tid kunne vi forlade arkaden med to nyindkøbte paraplyer. Det regnede nemlig stadig, men mere mådeholdent.

Tilbage ved stationen satte vi os og ventede til vi kunne komme på vores værelse på hotellet kl. 15. Det var et fint og charmerende sted med mange forskellige mennesker.

Vi har bare været så utroligt svineheldige, at det var idag, vi skulle med toget for at gnave nogle kilometer af turen. Vejrudsigten for i morgen lover fint vejr og solskin.

Da vi tog herover for at gå Shikoku 88 havde vi to målsætninger: at besøge samtlige 88 templer og at gå hele turen på de knap 1200 km. Det betød, at vi i gennemsnit skulle gå omkring 24 km om dagen. Men desværre er verdenen ikke indrettet så overnatningsstederne ligger hver 24’ende km. Vi kan godt gå mere end 24 km på en dag, men det er ikke sjovt, slet ikke de dage det regner og heller ikke når der er store op- og nedstigninger. Da vi desuden skal besøge templerne, hvilket tager tid, så er resultatet, at vores gennemsnitlige dagsmarcher er nede på 17 km. Det er alt for lidt til at kunne nå Shikoku rundt inden den 27. november.

Derfor er vores målsætning nu modificeret til at besøge samtlige 88 templer og gå så meget som muligt og stadig synes det er sjovt at vandre. (Vi ved naturligvis godt, der kommer sure dage ind i mellem og det tager vi selvfølgelig med).

Vi er idag nået 475 km af de 1140 km. Heraf har vi kørt i tog og lidt bus de 160 km, hvilket så skulle betyde at vi har gået 315 km, mens Hannes skridttæller siger, vi har gået 370 km.

Det vigtigste er dog, at vi har det fantastisk godt, nyder at være her, takler udfordringerne, lærer en masse, ser en masse og oplever Japan og japanerne på en helt anden måde end hvis vi “bare” var turister i bil eller bus.